China - Reisverslag uit Shanghai, China van Bram & Kirsten - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Shanghai, China van Bram & Kirsten - WaarBenJij.nu

China

Door: bramenkirsten

Blijf op de hoogte en volg Bram & Kirsten

31 Oktober 2011 | China, Shanghai

Allereerst willen we zeggen dat we enorm genieten van jullie leuke en lieve reacties! Fijn om te ervaren dat zoveel mensen met ons meeleven!

Beijing
Na bijna drie weken reizen kwamen we aan op onze eindbestemming van de Trans Mongolië expres. Gedurende vier dagen hebben we genoten van alle oude keizerlijke tradities die Beijing nog steeds rijk is. De Verboden Stad, het Plein van de Hemelse vrede, de Chinese Muur, diverse parken, en de Pekingeend, het was allemaal bijzonder.
Bij aankomst in Beijing voelden we ons meteen thuis en huurden we fietsen om de stad te verkennen. De stad, die een oppervlakte heeft gelijk aan België en twintig miljoen inwoners telt, kent een knusse kern met drukke straten waar Chinezen van alles verkopen. ’s Avonds vind je allerlei kleine kraampjes met vriendelijke Chinezen die grote satéprikkers met groenten en vlees voor je klaarmaken die je vervolgens op lage krukjes aan de straat kunt eten. Het eten van verse groenten en fruit was een verademing vergeleken bij Mongolië. Kirsten heeft zelfs van de traditionele Chinese geneeswijze (lees acupunctuur) gebruik moeten maken om het overschot aan vet yak- en schaapsvlees en melkproducten op succesvolle wijze te neutraliseren aangezien haar maag en darmen flink aangetast waren na een week Mongolië. Een aantal naalden in buik & onderbenen met stukjes gember erop deden de pijn binnen no-time verdwijnen!
We hebben ons verbaasd over de manier waarop (vaak wat oudere) Chinezen bezig zijn met hun lichaam en geest. Aangekomen in één van de vele prachtige parken die Beijing rijk is, zagen we hoe zij bezig waren met aerobic, dans, sport, zang en muziek, het was allemaal zo harmonieus en vredig, waarom introduceren we dat niet in Nederland? Op uitnodiging heeft Bram zelfs gevoetbald en getennist, althans een variant daarvan waarbij je de bal op sierlijke wijze begeleidt op je stoffen racket alvorens je de bal terugspeelt. Iets anders wat in China belangrijk is en bijdraagt aan een gezond lichaam en geest is het drinken van thee, in een theehuisje hebben wij genoten van een waar Chinees theeritueel.
In de voorbereiding op de Olympische Spelen van 2008 heeft de stad een ware metamorfose ondergaan. Hoewel er een constante nevel van smog hangt, ziet de stad er puik uit. De wegen zijn zeer goed, de Metro is superschoon, licht, ruimtelijk en geheel van marmer. Op straat vind je om de 100 meter een ‘public toilet’. Hoewel het Olympische deel best aardig was - de staalconstructie van het Olympisch stadion, in de volksmond ‘het vogelnest’, was indrukwekkend – blijven de echte bezienswaardigheden de Verboden Stad en de Chinese Muur. Heel bijzonder hoe zij zeshonderd jaar geleden in staat zijn geweest om zo’n gigantische keizerlijke stad te bouwen waar, desondanks de gigantische omvang, iedere kamer – de stad telt circa negenduizend kamers – een functie heeft.
Het beklimmen van een zeer, zeer klein deel van de gigantische 6900 km lange Chinese Muur was een fantastische belevenis aan het einde van ons bezoek aan een stad waar we zeker nog een keer terug willen komen. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat de mens in staat is om zo’n enorm verdedigingswerk te bouwen op een grove en bergachtige ondergrond die nauwelijks begaanbaar is. Na drie uur omhoog en omlaag klauteren op een prachtig stijl stuk met maximaal tien andere toeristen waren we blij dat we de tocht heelhuids volbracht hadden zodat we zonder kleerscheuren naar Shanghai konden reizen.

De nachttrein hiernaartoe was de luxe versie van de Transmongolie express alleen dan vol met Chinezen (inclusief oorverdovend gescheet, geroggel en gespuug, maar dat hoort erbij ;) Onze 81-jarige cabinegenoot vertelde dat hij Mao een held vindt en dat China aan hem de welvaart heeft te danken en ook een 23-jarige gids die ons later naar een mooi park bracht zei dat Mao in z’n hart zit. Een interessant onderwerp en de meningen over Mao zijn afhankelijk van er wordt verteld in de schoolboeken.
Ook In Shanghai staarden ze ons ongegeneerd aan, namen stiekem foto’s als we langsliepen of vroegen of ze met ons op de foto mochten, heel grappig. We kregen een goed beeld van de stad vanuit onze hotelkamer op de 17e verdieping, wat een uitzicht! ‘s avonds komt de stad tot leven met alle kraampjes, aerobics op straat en de verkopers van nephorloges, tassen & Iphones. (wel een Ipod shuffle 16GB voor 10,- gekocht) De mensen zijn erg aardig, vrolijk en behulpzaam en de kinderen willen graag Engels met ons praten om te oefenen.
Het meest indrukwekkend was toch wel de skyline met de Pearl tower en de andere wolkenkrabbers welke spectaculair verlicht zijn. Het chique café/restaurant ‘Cloud 9’ op de 87ste verdieping van de JinMao toren is een aanrader! De fles Chateau Petrus van 7.400,- Euro hebben we maar laten staan.
Verder hebben we weer enorm genoten en de stad te voet verkend. Bram heeft de kapper bezocht voor E 1,50 en Kirsten heeft een (meer dan stevige) lichaam- en voetmassage van 1,5 uur gehad voor E 7,- Dat maakte de cocktails van Cloud 9 weer goed.

Na enkele dagen in de drukke metropool te hebben gewandeld, zijn we op de laatste dag naar een plaatsje in het binnenland gegaan, Hangzhou. Veel toeristen bezoeken hier West Lake, een groot meer met allemaal eilandjes, veel bomen en Chinese tempeltjes. We hebben hier fijn gewandeld en een boottochtje gemaakt.
Ook hebben we een beetje bedacht wat we de komende maand gaan doen. Vandaag vliegen we naar Bali, daar blijven we 5 dagen in een overheerlijk hotel in Jimbaran. Gezien het regenseizoen en de onderschatte afstanden tussen de verschillende eilanden van Indonesie, hebben we besloten ons daarna vooral op Sulawesi te storten en van Makassar in het zuiden naar het noordelijke puntje Malado te reizen. Afhankelijk van de waterstand in Thailand en omgeving bepalen we de rest van onze reis. We houden jullie op de hoogte!

• 31 Oktober 2011 - 09:53

KLaas:

Dit ziet er toch een stuk geciviliseerder uit dan de vehalen en foto's van Rusland en Mongolia. Heel veel plezier bij het vervolg van de reis. Het is een gnot om te zien hoe jullie samen zo genieten. Met hartelijke groet,

klaas

• 31 Oktober 2011 - 10:09

Roelf-Jan:

Goeie foto's. Lokaal sporten meespelen is geniaal! Geniet van het paradijselijke Bali

• 31 Oktober 2011 - 12:08

Oma Stans:

geweldig !!!!!!! en weer enorm bedankt dankzij jullie vandaag weer een dag met gouden randje
    bij jullie vergeleken was onze emigratie duik naar canada niets
    en hoewel geen chinees pas ik wel goed op alles veel sujses op bali en vooral genieten !!! liefs oma

• 31 Oktober 2011 - 17:10

Aart:

Prachtig. Bedankt voor de verhalen en heel fijn te lezen dat jullie genieten.
    Ben heel benieuwd naar de Chinese theerituelen. Kunnen we wellicht introduceren in onze theeschenkerij.
    Via google aerth reizen we met jullie mee!
    Liefsch met giga knuffels

• 31 Oktober 2011 - 18:04

Meindert:

Te gek man! Ik ben jaloers!!!

• 31 Oktober 2011 - 19:23

Suzanne En Rik:

Lieverds,

Krijg weer ontzettende reiskriebels als ik jullie foto's zie en reisverhalen lees! Wat geweldig allemaal! Genieten ontzettend met jullie mee! Bali zit in mijn hart en hopelijk zullen jullie het ook zo ervaren! Geniet ervan! Wij vliegen morgen ook naar een ander stukje aarde; Curacao! Misschien iets minder speciaal en bijzonder maar ach.... we doen het ermee ;-)

Liefs, Suzanne en Rik

• 31 Oktober 2011 - 19:51

Winny Kikkert:

Hoi lieve mensen.. wat weer een schitterend verhaal..Geniet van jullie reis verslag... ik zie in gedachten de bij behorende beelden . Zie naar de volgende uit.. Voor jullie een geweldige ervaring.. fantastisch!! Op en top genieten.. Van hier een lieve groet .. lykele en winny

• 31 Oktober 2011 - 22:52

Bjorn:

Veel jaloezie komt mij tegemoet bij het lezen van jullie reisverslag!

Bram, heb je ze er wel even op gewezen dat al dat voetbal talent bij West-Frisia DP vandaan komt?

• 01 November 2011 - 09:57

Gerdien:

Hey schatten,

Weer een heerlijk blog. Mooi illustrerend beschreven zodat ik bijna het gevoel heb zelf even in Bejing en Shanghai te zijn geweest. Fijn jullie af en toe live te spreken en gewoon over koetjes en kalfjes te ouwehoeren. Geniet van de palmbomen, het witte zand en de kraakheldere zee op Bali! LOVE

• 01 November 2011 - 14:45

Jurre:

Wat een heerlijk verhaal om door te lezen. Wat genieten jullie fantastisch! Ben benieuwd naar het volgende verhaal..!!

• 01 November 2011 - 19:45

Kaatje:

jaaaaaaa, te leuk. Ik was helemaal vergeten dat ik ook in Hangzhou ben geweest, hahahahah. Bedankt ;-) Shanghai is ook zo tof!! Geniet lekker en koop je suf, heerlijk. Laat je lek prikken door en gekke Chinees en loop het er straks in Sulawesi weer uit. Kusjes voor jullie allebei. xxxx

• 04 November 2011 - 12:21

Dieneke:

Dag lieverds,
    Wat een ervaringen tot nu toe! Ik heb
    al een paar keer mee mogen genieten van jullie verhalen via skype, maar de eerste indrukken van Bali moet ik nog horen.
    Wat zal het relaxed zijn om zonder klok en allerlei afspraken de dag in te vullen. Dat was even wennen in het begin, maar het zal nu zeker als grote vrijheid voelen, maar ook het besef van wauw, dat we dit allemaal kunnen doen! Ik gun het jullie van harte! Het verbreedt je kijk op de wereld, je neemt tijd om over allerlei vraagstukken te filosoferen en daar word je rijker van. Jullie 'rugzak' zal aardig gevuld worden deze reis.
    Lieve schatten, ik zie weer uit naar het volgende verhaal, foto's en skype-
    gesprek.
    Dikke kusss, mama Dieneke

• 05 November 2011 - 14:42

Koen:

Waanzinnig gaaf K&B. Ook de foto's zijn erg cool. Jaloers als hel :)

• 05 November 2011 - 18:32

Astrid:

Wauw fantastische ervaringen! Sulawesi is echt heel bijzonder, vooral de Tana Toraja begrafenisceremonies, echt naartoe gaan als jullie de kans krijgen!
    Veel plezier :)

• 06 November 2011 - 17:29

Ellen En Fokke:

Alweer zo'n boeiend verslag met prachtige sfeerfoto's! We krijgen ook zin in zo'n reis...
    Fijn, dat we elkaar regelmatig zien en spreken via skype.

We zien alweer uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier op Sulawesi en liefs van ons!

• 07 November 2011 - 20:53

Oma En Lian:

Hoi Bram en Kirsten. Wat genieten we van de verhalen en de leuke foto's. Hoop dat jullie hebben genoten van het prachtige Bali en wensen jullie een mooie reis verder. Dikke kus.

Oma en Lian

• 08 November 2011 - 11:14

Es:

Wiehoe! ik kan weer meekijken en skypen met jullie! Kan niet wachten om jullie weer te spreken!
    foto's zijn geweldig, fijn om te zien waar jullie uithangen..
    liefs xxx

• 17 November 2011 - 18:23

Mam:

Lieve Kirsten en Bram,

Wat een avontuur zeg, 24 uur in die snikhete bus met 60 man terwijl het 45 graden is. Ik snap dat dit even afzien was. En nu op naar Togean Islands, ik heb het opgezocht, ziet er puur en mooi uit met al die stranden . Geniet maar lekker, we zijn heel erg benieuwd naar jullie verhalen....en hoe het is op die boot er naar toe!
    hele dikke kus van Fok en mam.

• 13 December 2011 - 19:37

Winny Kikkert:

hoi lieve bram en kirsten,
    vanuit een koud/ nat/ wind... kortom gezegd...echt hollands weertje even een berichtje. Het weer is niet te vergelijken met jullie heerlijke temperaturen. Maar..... bij jullie kan het denk ik , soms ook flink spoken hoor. Wat beleven jullie prachtige momenten!! Geweldig en leuk dat ik dat kan mee lezen Hier net de sinterklaas tijd weer achter de rug.. en deze week de kerst boom op gezet.. het is altijd weer een heel gedoe.. al die dozen van zolder enz. enz. maar het is uiteindelijk ook wel weer super gezellig.Daar merken jullie waarschijnlijk niets van .. van deze periode. Geniet samen van al dit mooi's het is voor jullie leven een verijking,, super!!! Ben benieuwd of jullie ergens tijd kunnen vinden voor een kerst gedachte.. van hier veel liefs en dikke knuf. zie uit naar jullie volgend verslag, xxxx

• 14 December 2011 - 14:42

Herman Lammers:

Leven jullie nog? Leuk verslag en foto's. Have fun en geniet.

• 14 December 2011 - 16:55

Lian:

Lieve Kirsten en Bram,

Hopen dat jullie enorm genieten. Hier is het koud en guur, maar binnen gezellig en warm. De kerst komt er weer aan. Oma en ik wensen jullie mooie feestdagen en een veilige reis. Dikke kus. Groetjes Oma en Lian

• 02 Januari 2012 - 15:21

Winny Kikkert:

Schitterend is jullie reisverslag.
    Nog de beste wensen! Nog even genieten, he?
    groetjes, knuf, Winny